Co to jest i na czym polega marketing afiliacyjny?

  • by

Wraz z rozwojem internetu oraz portali społecznościowych dla przedsiębiorców otworzyły się nowe możliwości pozyskiwania klientów. Marketing internetowy oraz sprzedaż tym kanałem w wielu dziedzinach ma coraz większy udział procentowy. Jednocześnie dla osób działających w sieciotworzyły się tym samym nowe możliwości zarobkowania. Jedną z nich jest właśnie marketing afiliacyjny.

Co to jest marketing afiliacyjny?

Marketing afiliacyjny to nic innego jak jedna z technik marketingowych, w której dochodzi do współpracy między reklamodawcą a partnerem. Reklamodawca zleca partnerowi promocję swoich usług, zazwyczaj na platformach społecznościowych lub na stronie. W zamian partner (afiliant) dostaje ustalony procent od sprzedaży.

Dlaczego marketing afiliacyjny działa i jakie są jego zalety?

Marketing afiliacyjny działa na zasadzie polecenia. W czasach przed internetem, jeżeli chcieliśmy znaleźć godny uwagi produkt lub usługę zazwyczaj sięgaliśmy opinii wśród znajomych, lub rodziny. Obecnie coraz częściej kierujemy się opiniami użytkowników w sieci, którzy w przystępny i szczegółowy sposób opowiadają o zaletach i wadach używanych produktów. Cenniejsze są dla nas oczywiście opinie realnych osób, dlatego chętniej kupimy suszarkę polecaną przez realną osobę, której twarz widzimy w social mediach niż zachwalaną przez anonimowego użytkownika, który zostawił tylko komentarz na forum.

Co ciekawsze, czasami widząc znaną osobę, aktorkę lub piosenkarkę reklamującą dany produkt, jesteśmy wobec jego zakupu bardziej sceptyczni, gdyż wiemy, że jest to kampania reklamowa i mamy do nich mniejsze zaufanie niż do rozpoznawalnego blogera, który bardziej wydaje nam się znajomym z sieci, niż osobą publiczną. Dodatkowo blogerzy i twórcy internetowi skupiają wokół siebie grupę ludzi zainteresowanych konkretnym tematem, wśród których jest większe prawdopodobieństwo, że będą zainteresowani danym produktem np. blogerzy parentingowi łatwiej sprzedadzą wózek lub produkty dla dzieci, strony poświęcone podróżom sprzęt kempingowy lub walizki, twórcy gamingowi osprzęt komputerowy. Dlatego też najczęstszym partnerem afiliacyjnym są osoby działające w sieci, które gromadziły wokół siebie społeczność zainteresowaną tematem, które poruszają w swoich kanałach społecznościowych.

Jakie są zalety marketingu afiliacyjnego dla partnera wchodzącego we współpracę z reklamodawcą?

Marketing afiliacyjny jest bardzo kuszącym sposobem zarabiania w sieci przede wszystkim ze względu na niskie ryzyko, które ponosimy, wchodząc we współpracę, przy wymiernie wysokich zarobkach w stosunku do poświęconej pracy. W dodatku nie potrzebujemy inwestować, by móc zarabiać w ten sposób, wystarczy komputer, podłączenie do sieci oraz zgromadzenie grupy osób, która może być zainteresowana zakupem reklamowanego produktu – i właśnie chyba to ostatnie jest najtrudniejsze do osiągnięcia.

Dodatkowym minusem marketingu afiliacyjnego jest to, że rozliczenie sprzedaży, a co za tym idzie prowizji, następuje przez specjalne linki, oddzielne dla każdego partnera. Jeżeli bloger lub twórca internetowy wchodzi we współpracę, reklamodawca podaje mu unikalny link, przez który należy dokonać zakupu, by uzyskać prowizję. Partner rozpowszechnia go na swoich kanałach i za każdy zakup spływa mu prowizja na konto. Jeżeli jednak ktoś podpatrzy u nas produkt, a zakupu dokona ze strony producenta… możemy się pożegnać z pieniędzmi. Dlatego też bardzo dobrym sposobem jest pozyskanie od reklamodawcy specjalnego kodu zniżkowego dla kupującego – wówczas, nawet jeżeli zakup odbędzie się poza linkiem afiliacyjnym, potencjalny kupiec raczej na pewno skorzysta ze zniżki,a twórca będzie mógł liczyć na prowizję. To właśnie z tego powodu ostatnimi czasy wśród influencerów, popularne są linki afiliacyjne wraz z kodami zniżkowymi na dane produkty lub usługi.

Marketing afiliacyjny zapewnia korzyści zarówno reklamodawcy, jak i partnerom. Dla firm jest to świetny sposób nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale i zwiększenie rozpoznawalności w społeczeństwie, partnerom zapewnia zarobki proporcjonalne do poniesionych środków. Dobrze jest jednak pamiętać, by jak najlepiej dobrać produkt pod charakter konta – tak, by nie tylko reklama trafiła do odpowiedniej grupy osób zainteresowanych produktem, by uzyskać jak największy procent sprzedaży, ale by i nie stracić wśród swojej społeczności wiarygodności i nie stać się kolejnym słupem ogłoszeniowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *