Przejdź do treści
influencer marketing

Czy influencer marketing ma przyszłość?

  • przez

Wykorzystanie popularności internetowych osobistości jest niezwykle opłacalne. Influencer marketing już na dobre zadomowił się w repertuarze działań związanych z promocją marki. Trudno się dziwić, biorąc pod uwagę jego skuteczność. Według Influencer Marketing Hub w 2018 roku na każdego wydanego dolara przypadło średnio 5,20 $ przychodu! Pytanie: czy skuteczność influencer marketingu się utrzyma?

Historia influencer marketingu

Współprace ze znanymi osobami nie są czymś nowym. Już w XX wieku organizowano kampanie reklamowe z udziałem gwiazd telewizji czy kina. Jednak wraz z rozwojem internetu pojawiły się osoby dużo bliższe przeciętnym ludziom niż celebryci. Aż 70% nastoletnich subskrybentów na platformie YouTube czuje się bardziej związanymi z internetowymi twórcami niż tradycyjnymi znanymi osobistościami!

Początków influencer marketingu można doszukać się w okolicach 2010 r., kiedy wraz z rosnącą popularnością mediów społecznościowych pojawiło się oprogramowanie do monitorowania ich. Dzięki temu marketingowcy byli w stanie zdecydować, z kim i w jaki sposób wchodzić w interakcje.

Wraz z tym zaczęły się pojawiać pierwsze osoby zyskujące na popularności w internecie. Nie tak długo później zaczęły się pojawiać analizy wskazujące na większy wpływ na odbiorców przez influencerów niż tradycyjnych celebrytów. Na początku działania związane ze współpracą z popularnymi osobami w internecie były jednorazowe i niespójne.

Wraz z rosnącą popularnością tego rodzaju działań, media społecznościowe były coraz bardziej zalewane ogromem postów sponsorowanych. Im więcej ich było, tym mniej zaufania do influencerów mieli internauci. Poziom zaangażowania internautów w przypadku takich treści z roku na rok staje się coraz niższy. Czyżby miały podzielić los bannerów, których dotknęło zjawisko ślepoty? Wykorzystywanie popularności znanych osobistości w internecie bez spójnego planu było coraz mniej efektywne.

Kryzys influencer marketingu?

Szacuje się, że w 2020 roku światowy rynek influencer marketingu będzie wart 5-10 miliardów dolarów. Ta niebotyczna kwota to nie tylko sprawa coraz większej popularności tego rozwiązania. Wraz z dostrzeżeniem przez influencerów ich wartości, zaczęli oczekiwać coraz większej zapłaty za swoje usługi. Jest to jak najbardziej zrozumiałe, ale znacząco wpływa na branżę i opłacalność tego rodzaju działań.

Influencer marketing musiał się zmienić. Aby był skuteczny, należało podjąć odpowiednią strategię. Można wśród nich wyróżnić:

  • długotrwałą współpracę – zamiast inwestować w posty sponsorowane u coraz to kolejnych influencerów, wiele marek zdecydowało się na długoterminowe budowanie wizerunku z wybranymi osobami; choć jednorazowe akcje mogą przynieść wysoki, choć krótkotrwały wzrost sprzedaży, długotrwała współpraca wspiera budowanie świadomości marki u potencjalnych klientów, co owocuje jeszcze długo po zakończeniu kampanii,
  • mikroinfluencerów – choć liczba obserwujących kusi, często więksi influencerzy mają o wiele mniej zaangażowaną społeczność niż ci, którzy mają ją o wiele mniejszą; mikroinfluencerzy mają możliwość podtrzymywania z fanami realnej więzi, co w przypadku makro- czy megainfluencerów jest o tyle trudniejsze, że ich społeczność jest na to zbyt duża.
  • wiarygodne treści – wybierając influencerów do swojej kampanii warto zapoznać się z ich wartościami; duża część z nich przekłada zysk nad swój styl życia, przez co nie mają oporów przed stworzeniem treści, które nie będą zgadzały się z tym, co reprezentują w mediach społecznościowych,
  • autorskie pomysły – zamiast oczekiwać standardowego postu sponsorowanego, wiele marek pozwala influencerom popuścić wodze fantazji i tworzyć unikalne, często niestandardowe treści, które mogą być o wiele bardziej autentyczne i przemawiające do społeczności.

Powyższe działania w znacznym stopniu przedłużyły żywotność influencer marketingu. Ten jednak mimo wszystko traci na skuteczności. Wraz z coraz większymi cenami usług influencerów zmniejsza się także ich opłacalność. Marketing internetowy jest dynamiczny. Pojawiają się coraz to nowsze narzędzia. Kolejna rewolucja marketingowa to kwestia czasu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cenimy państwa prywatność
Ustawienia ciastek
Do poprawnego działania naszej strony niezbędne są niektóre pliki cookies. Zachęcamy również do wyrażenia zgody na użycie plików cookie narzędzi analitycznych. Dzięki nim możemy nieustannie ulepszać stronę. Więcej informacji znajdą państwo w Polityce Prywatności.
Dostosuj Tylko wymagane Akceptuj wszystkie
Ustawienia ciastek
Dostosuj ustawienia
„Niezbędne” pliki cookie są wymagane dla działania strony. Zgoda na pozostałe kategorie, pomoże nam ulepszać działanie serwisu. Firmy trzecie, np.: Google, również zapisują pliki cookie. Więcej informacji: użycie danych oraz prywatność. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
Używamy plików cookie Google Analytics. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za państwa uprzednią zgodą.
Reklamowe pliki cookies służą m.in. do analizowania efektywności działań reklamowych i śledzenia konwersji.
Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami

Brak plików cookies.

Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych

Brak plików cookies.

Zapisz ustawienia Akceptuj wszystkie
Ustawienia ciastek