Tradycyjne reklamy kojarzą się ze stereotypową formą przekazu o niskiej wiarygodności. Zniechęceni takimi działaniami odbiorcy próbują ich unikać. Marketing nie znosi jednak próżni i odpowiedzią na reklamoodporność stał się przekaz niekonwencjonalny, o wyższym poziomie kreatywności. Mowa o storytellingu, który angażuje klientów, pozwalając na tworzenie z nimi relacji. Na czym polega technikastorytellingu?
Czym jest storytelling?
Dostęp do sieci równoznaczny jest dostępowi do nieograniczonych treści. Do tego dochodzą pozostałe mass media, witryny sklepowe, broszury, plakaty i inne przejawy działalności marketingowej. Społeczeństwo zewsząd atakowane jest wszelkiej maści contentem, a to skutkuje przebodźcowaniem. Trudno zwrócić uwagę odbiorców, jeszcze trudniej ich czymś zainteresować.
Odchodzi się zatem w kierunku przekazu, który pobudza wyobraźnię i dotyka emocji. Opowiadanie historii stanowi przeciwieństwo agresywnego marketingu, stwarzając przestrzeń do budowania więzi. Storytelling jest sposobem na dotarcie do konsumentów i zaciekawienie ich poprzez zatrzymującą, czasem wzruszającą,opowieść.
Opowiadanie historii narzędziem w rękach marketingowców
Narracja postrzegana jest jako skuteczne narzędzie w rękach osób, które potrafią się nią posługiwać. Właściwie „opakowana” historia zostawia ślad w sferze emocjonalnej człowieka. Storytelling umożliwia uwydatnienie ważnych dla instytucji wartości oraz idei. Pomaga też zdobyć zaufanie adresatów, pokazując, że ich marzenia i potrzeby zostały zrozumiane. Marketing narracyjny przemawia do wyobraźni, pełniąc funkcję wyróżnika marki na tle konkurencji.
Forma przekazu dostosowana do odbiorców i produktu
Przed wdrożeniem strategii warto zastanowić się, jaka forma opowieści najbardziej trafi w gust grupy docelowej. Spot reklamowy, artykuł blogowy, a może prace graficzne? Przekaz powinien też pasować do produktu. Znalezienie kompromisu między preferencjami odbiorców, specyfiką produktu i wizerunkiem marki to klucz do podniesienie efektywności podejmowanych starań.
Wywołanie emocji celem storytellingu
W odróżnieniu od tradycyjnych reklam storytelling skupia się na nawiązaniu relacji, zamiast namawiać do zakupu. Celuje w emocje, by za pośrednictwem odpowiednio nacechowanych treści wywołać przychylny odbiór marki. Narracja, która poruszy serca konsumentów, zostanie przez nich zapamiętana.
Autentyczna historia podstawą skutecznego storytellingu
Adresaci treści muszą czuć, że historia jest autentyczna, by móc się z nią utożsamiać. Szczerość przesłania to główny czynnik, dzięki któremu użytkownik jest skłonny marce zaufać. Podczas tworzenia contentu w ramach storytellingu znakomicie sprawdzi się własna historia, dostarczająca informacji w sposób nienachlany, ale warto też stosować przykłady dotychczasowych klientów – ich opinie konsumenci cenią bardziej niż zdanie ekspertów lub celebrytów.
Bohater, dynamika akcji, zaskakujący finał
Każda opowieść musi mieć swojego bohatera. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie wątków pobocznych, które skomplikują łatwą z pozoru do spełnienia misję, by w ostatecznym rozrachunku mimo stawianych przez los trudności bohater osiągnął cel. Zwroty akcji trzymają w napięciu, a szczęśliwy finał daje poczucie satysfakcji.