Wszystko, co powinieneś wiedzieć o rebrandingu marki

  • by

Prowadzisz biznes, mniejszy lub większy. W którymś jednak momencie, choć wszystko niby idzie w porządku, dochodzisz do wniosku, że jednak coś nie gra. Rozwój twojej firmy poszedł naprzód, a w związku z tym wszystkie hasła stały się jakieś takie… nieaktualne. Logo też nie odpowiada już twoim wyobrażeniom, a wszystkie elementy komunikacji i wizerunku wydają się być od Sasa do Lasa. Jeżeli coraz częściej łapiesz się na takich myślach, najprawdopodobniej oznacza to, że czas na rebranding twojej marki.

Co to jest rebranding marki?

Tylko co właściwie kryje się pod pojęciem rebranding? Czy nagle masz się przebranżowić? Ależ skąd! Rebranding w najprostszych słowach oznacza odświeżenie wizerunku naszej marki. Zazwyczaj na rebranding składa się odświeżenie elementów graficznych tj. loga, elementów graficznych oraz key visual, a także odświeżenie komunikacji marki obejmującej nowe hasło, ale także strategię komunikacji. Wszystkie te elementy są konieczne, by przeprowadzić skuteczny rebranding.

Jaki jest cel rebrandingu marki?

Wydaje się, że cel rebrandingu jest prosty: chodzi o unowocześnienie wizerunku i dostosowanie go do aktualnych standardów. Tymczasem jest to tylko dodatkowy element. Podstawą rebrandingu jest przede wszystkim zmiana postrzegania naszej marki przez klientów.

W jaki sposób przeprowadzić rebranding marki?

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac rebrandingowych, w pierwszej kolejności powinniśmy zadać sobie pytanie, jaki jest cel tych działań? Tak, oczywiście, już odpowiedzieliśmy sobie na to pytanie: unowocześnienie i zmiana postrzegania marki przez klientów. Żeby jednak prace odniosły zamierzony efekt, przede wszystkim powinniśmy ustalić nasze oczekiwania. Czy chcemy, żeby kojarzyli nas z ekologią? Z nowoczesnością? Ustalmy cel, trendy, do jakich chcemy nawiązać i dopiero wówczas mając nasze oczekiwania cały czas przed oczami, zacznijmy pracę nad konkretami.

Lifting czy rebranding?

Zmiany postrzegania naszej marki możemy przeprowadzić w czterech obszarach: wyglądu, komunikacji, produktu oraz rdzenia, czyli pozycji naszej marki w głowie odbiorcy. Zmiany w obszarach wyglądu oraz komunikacji są zmianami powierzchownymi takim liftingiem, oraz bardziej odświeżeniem niż prawdziwym rebrandingiem. Rebranding zawsze dotyczy tych dwóch strukturalnych składowych: produktu oraz pozycji marki, a zmiany w warstwie graficznej i komunikacyjnej są tylko konsekwencjami tych pierwszych.

Największe zmiany wprowadzamy, gdy chcemy zmienić pozycję marki. Przez pozycję rozumiemy tu niejako “rdzeń” naszej firmy, czyli skojarzenia, które wywołuje. Zmiana pozycji, by była skuteczna, musi zawsze odbywać się na wszystkich poziomach — od warstw wizualnych, przez hasła i slogany, aż po komunikację. Zmiana pozycji marki bardzo często wiąże się z wprowadzaniem przez firmę nowych produktów, które poszerzają ofertę i niejako same z siebie wymuszają zmiany w innych obszarach. Przykładowo jako producent gąbek do mycia naczyń, wprowadzamy nowe ekologiczne rozwiązanie. Oczywiście możemy wprowadzić produkt i na tym poprzestać, jednak jeżeli chcemy, by klienci zaczęli postrzegać naszą firmę jako bardziej ekologiczną i przyjazną środowisku, musimy poprzeć to odpowiednią komunikacją, która utrwali akurat taki nasz wizerunek w ich oczach. Odświeżenie przy tym symboli marki dodatkowo przyspieszy ten proces, który bez odpowiedniej strategii mógłby trwać nawet latami.

Proces rebrandingu marki

Jeżeli myślimy, że wystarczy po prostu zmienić logo, grafiki oraz zaprezentować nowe hasło, to jesteśmy w dużym błędzie. Rebranding jest procesem i potrzeba czasu, by wdrożyć wszystkie zmiany, a także przestawić myślenie naszych klientów. W zależności od tego, czy redefiniujemy cały rdzeń, czy tylko odświeżamy komunikację, potrwa krócej lub dłużej. Odpowiednia strategia i plan działania to jednak podstawy, bez których ciężko przejść przez ten proces i zobaczyć wymierne efekty. Musimy nastawić się, że reakcje naszych klientów na zmiany będą różne — bardziej i mnie pozytywne, ale również negatywne. Musimy również zadbać, by mimo zmian klienci rozpoznali w nas starą, dawną markę, którą lubili. Chyba że zmiany są naprawdę głębokie, wtedy dobrze zastanowić się, czy czasem nie lepiej spróbować z nową nazwą i całkiem nowym rozdaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *