W ostatnich latach wysoka pozycja strony www w wyszukiwarkach ma strategiczne znaczenie. Wielu przedsiębiorców codziennie przenosi swój biznes do świata on-line. To właśnie wyszukiwarki kierują nas, użytkowników, na strony internetowe i pomagają odnaleźć w gąszczu informacji te, których potrzebujemy. Dodatkowo wysoka pozycja wyświetlania w wyszukiwarce jest kojarzona z wysoką jakością i renomą danej strony internetowej.
Co to jest SEO?
SEO, czyli Search Engine Optimization, to zbiór technik i strategii mających na celu poprawę widoczności i pozycji strony internetowej w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych.
Optymalizacja SEO jest więc procesem polegającym na dostosowaniu strony internetowej w taki sposób, aby była bardziej przyjazna dla wyszukiwarek internetowych. Na co zwrócić szczególną uwagę?
Mapa witryny w formacie XLM
To plik, który z założenia powinien zawierać w sobie listę wszystkich stron i podstron w obrębie naszej witryny internetowej. Za pomocą mapy sitemap.xml przesyłamy wyszukiwarkom listę wszystkich podstron, które chcemy zaindeksować.
Architektura informacji,
czyli takie ułożenie podstron na naszej stronie, aby było zrozumiałe dla przeciętnego użytkownika. Pomogą nam w tym:
- kategorie i podkategorie, tagi – jeśli mamy sporo informacji, które trzeba w logiczny sposób uporządkować,
- minimalna liczba kliknięć – powinniśmy uzyskać interesujące nas informacje na stronie jak najkrótszą drogą,
- odpowiednie nazewnictwo podstron – nazwijmy strony jak najbardziej logicznie, aby zarówno odbiorcy jak i wyszukiwarki wiedziały co mamy na myśli.
Domeny i poddomeny
W przypadku poddomen, każda z nich traktowana jest jak osobna domena i każdą trzeba osobno pozycjonować, dobierać inne słowa kluczowe i umieszczać w nich linki zewnętrzne. Jest to bardzo czasochłonne. Dobrym rozwiązaniem dla optymalizacji pod SEO jest stworzenie podfolderów. Jeśli strona jest napisana w kilku wersjach językowych, albo firma posiada kilka oddziałów, warto te informacje umieścić właśnie w podfolderach. Dla przykładu:
- domena: stronainternetowa.pl
- poddomena: test.stronainternetowa.pl
- podfolder: stronainternetowa.pl/test
Przekierowania
Stosujmy je wtedy, gdy zmieniamy adres URL naszej strony (np. zmiana domeny, zmiana CMS-a, adres pojedynczego artykułu na blogu, wersję z WWW na bez WWW). Dzięki temu zmienione adresy przejmą autorytet od tych pierwszych i zachowają pozycje w wyszukiwarkach.
Blog
Prowadzenie bloga na stronie internetowej ma znaczący wpływ na jej pozycjonowanie. Najlepiej będzie, jeśli na stronie głównej umieścimy tylko zajawki do artykułu blogowego z linkiem „czytaj więcej”.Mamy wtedy więcej podstron do indeksowania, linki do artykułów się nie zmieniają i nie duplikujemy w ten sposób treści.
Mobilność
W obecnym czasie spora część użytkowników to osoby korzystające głównie z telefonów komórkowych lub tabletów do przeglądania stron internetowych. Na tych urządzeniach notuje się również coraz więcej transakcji płatniczych. Dlatego ogromnie ważne jest, aby nasza strona była dopasowana pod urządzenia mobilne. Rozbudowane strony internetowe wykorzystują też podejście odrębnego adresu URL dla stron wyświetlanych na urządzeniach mobilnych. Dla takiej wersji zazwyczaj używa się poddomeny, np. m.stronainternetowa.pl.
Na co Google zwraca uwagę przy pozycjonowaniu takiej strony?
- prawidłowe wyświetlanie strony www – strona musi być czytelna i wszystkie elementy powinny być widoczne,
- szybkość – krótki czas ładowania się strony,
- dostępność – możliwość wybrania i kliknięcia linku jednym palc
Powyższe czynniki w połączeniu z dobrą treścią, odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi oraz linkami zewnętrznymi przełożą się na wartościową stronę internetową, która ma szansę zaistnieć w wysokich wynikach wyszukiwania.