Badania marketingowe w małej firmie – czy warto robić?

  • by

Działanie na wyczucie, bez poparcia badaniami marketingowymi, może być nieefektywne. Aby w pełni zrozumieć, co się sprawdza i przyciąga klientów, a następnie podejmować świadome decyzje, warto najpierw przeprowadzić badania marketingowe. Przyjęło się, że dotyczy to największych przedsiębiorstw, a tak naprawdę również w małych firmach nie należy pomijać tego kroku. Czym są badania marketingowe i jak wpływają na działanie firmy? Czy warto je przeprowadzać także w niewielkich biznesach?

Czym są badania marketingowe?

Głównym celem wykonywania badań marketingowych jest poznanie grupy docelowej danej firmy, a także zbadanie potrzeb klientów po to, by móc jak najlepiej dostosować ofertę do ich oczekiwań. To w wielu przypadkach okazuje się być kluczem do sukcesu. Ponadto badania marketingowe obejmują działania mające na celu analizę konkurencji. Z wyników można czerpać wiedzę o tym, jak nasza marka jest postrzegana, zauważyć jej rzeczywiste mocne strony i odnotować słabe, których poprawę można zaplanować podczas tworzenia strategii marketingowej. Możesz być o krok dalej od swojej konkurencji, a wszystko dzięki zdobyciu wiedzy umożliwiającej podejmowanie lepszych decyzji. Przeprowadzenie badań jest przydatne również w takich sytuacjach na drodze rozwoju firmy, gdy chcesz wprowadzić nowy produkt, rozważasz rebranding lub marzysz o rozszerzeniu działalności na inne grupy docelowe.

Czy małe firmy również powinny robić badania marketingowe?

Nie powinno się podążać za mitem, że tylko duże firmy powinny przeprowadzać badania marketingowe. Jest to nieodłączny element podczas budowania strategii marketingowej, która ma szansę zadziałać. Dzięki badaniu można zaobserwować ciekawe zależności wynikające z porównania się z konkurencją, przeanalizować ceny, dobrać właściwe kanały dystrybucji treści (pasujące do marki), a także dowiedzieć się, jak widzą nas konsumenci. Czy ta wiedza jest nieprzydatna? Skądże! Okazuje się pomocna bez względu na rozmiar firmy. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że tym najmniejszym może dodać wiatru w skrzydła. Chcąc wiedzieć, czego potrzebują twoi potencjalni klienci, musisz zdecydować się na badania marketingowe.

Badania marketingowe – korzyści dla małej firmy

Zastanawiasz się, jakie korzyści dają badania marketingowe? Można powiedzieć, że zwracają uwagę na to, na czym nie skupiamy się na co dzień. Pokazują, jaki przekaz daje marka swoimi działaniami oraz identyfikacją wizualną. Pozwalają na weryfikację oferty i cen – czy nie są za wysokie, czy czegoś brakuje klientom w przygotowanych dotychczas propozycjach? Namierzanie tego, co się nie sprawdza, umożliwia szybkie naprawienie błędów. To z kolei prowadzi do rozwoju firmy i zwiększenia zarobków. Nie warto jednak brać się za to zadanie samodzielnie. Istnieje ryzyko przeoczenia czegoś, błędnej interpretacji itd. Najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie tego zadania specjalistom, pracownikom agencji marketingowych, który oprócz przeprowadzenia badań, mogą stworzyć dla ciebie nową strategię komunikacji.

Co bierze się pod uwagę podczas badania marketingowego i co one dają?

Każde badanie marketingowe rozpoczyna się do określenia jego celu oraz sformułowania hipotezy badawczej. Ważne jest również obranie grupy docelowej i ustalenie, czy dane mają być ilościowe, czy jakościowe. Zyski z odpowiednio przeprowadzonego badania marketingowego mogą cię zaskoczyć. Zdobędziesz nowe spojrzenie na swoją firmę. Upewnisz się, czy dotychczasowe działania marketingowe były w porządku, czy przynosiły zamierzone efekty i czy się opłacały. Może okaże się, że generowały za duże wydatki, a nie odpowiednie rezultaty? Bez znaczenia, na jakim etapie w rozwoju małej firmy jesteś. Badania marketingowe pomogą ci zrozumieć misję marki, wskazać to, nad czym należy jeszcze popracować oraz jak zyskać przewagę w stosunku do konkurencji. Zdecydowanie warto robić okresowo takie badania w małych firmach i obserwować, jak z roku na rok rosną w siłę i przynoszą większe zyski.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *