Co oznacza błąd 404 na stronie i jak to naprawić?

  • by

Krótki komunikat: błąd 404, a potrafi wywołać tak wiele emocji. W osobach, które trafiają na daną stronę w poszukiwaniu konkretnych informacji, jak i we właścicielach portali, którzy ze względu na pojawienie się błędu 404 mogą stracić wypracowaną pozycję w Google. Co właściwie oznacza błąd 404 na stronie i jakie są sposoby na to, aby go skutecznie naprawić?

Znaczenie błędu 404

„Błąd 404” – innymi słowy – „strony nie odnaleziono”. Błąd 404 oznacza tyle, że strona, na którą próbujemy się dostać, a która wita nas takim komunikatem, po prostu nie istnieje lub jest w jakiś sposób uszkodzona. Zniknięcie to może wynikać ze zmiany nazwy którejś z kategorii. Sytuacja wygląda następująco: przeglądarka podejmuje próbę połączenia się z określonym serwerem, lecz on nie odpowiada – nie jest w stanie znaleźć żądanego zasobu. Błąd ten może pojawić się na skutek pomyłki popełnionej przez użytkownika. Wystarczy niepoprawnie wpisać adres URL lub nie zauważyć literówki w linku, by zobaczyć przed oczami, że „nie znaleziono strony”.

Błąd 404 a pozycjonowanie

Mówi się, że drobne błędy na stronie mogą od czasu do czasu się pojawić i nie mieć żadnego wpływu na efekty wyszukiwania. Jednakże, gdy jest ich więcej i pojawiają się regularnie, mogą oddziaływać na pozycjonowanie bardzo niekorzystnie. Dlaczego? Wyobraźmy sobie sytuację, w której poszukujemy w internecie odpowiedzi na pytanie, jak ugotować szparagi. Klikamy w link, który prawdopodobnie przeniesie na stronę z interesującym nas przepisem, a na niej napotykamy „błąd 404”. Jaka jest nasza natychmiastowa reakcja? Opuszczamy stronę i przechodzimy do dalszych poszukiwań. Gdy sytuacja się powtarza, a użytkownicy nie znajdują na stronie tego, czego poszukują, szybko ją opuszczają. Google wówczas uznaje, że dana witryna nie spełnia oczekiwań użytkowników, współczynnik odrzuceń rośnie, a strona ma coraz gorsze wyniki, jeśli chodzi o SEO.

Jak naprawić błąd 404?

Na szczęście błąd 404 można szybko wyeliminować. Nie zawsze wina leży po stornie właściciela strony, czasem to użytkownik ma szansę szybko naprawić pojawienie się błędu poprzez odświeżenie strony, sprawdzenie, czy nigdzie w adresie strony internetowej nie wkradła się literówka, usunięcie plików cookies lub uruchomienie strony w innej przeglądarce niż dotychczas. W niektórych przypadkach pomaga sprawdzenie stanu komputera przy pomocy antywirusa. Sprawa nieco bardziej komplikuje się, gdy mamy problem z błędem 404 jako właściciele danej witryny. Wówczas warto postarać się o przekierowanie stałe (301). Przekierowanie to powinno prowadzić do strony zbliżonej tematycznie do poprzedniej – powielamy tym samym szansę, że użytkownik jednak zostanie na dłużej na naszej stronie, znajdując odpowiedzi na pytania lub tematy, które go interesują. Do przekierowania można użyć „gotowej” wtyczki dostępnej dla systemu WordPress. Wystarczy wpisać „404 to 301”, by znaleźć odpowiednią i skierować niedziałające linki po prostu na stronę główną lub wybraną przez siebie podstronę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *