Wdrażając strategie marketingowe, oczekuje się pozytywnych efektów. Dotyczy to także oddziaływania na odbiorców za pomocą różnych treści. Jak sprawdzić, czy kroki poczynione w ramach content marketingu okazały się skuteczne? I na czym polega content marketing?
Czym jest content marketing?
Mianem content marketingu określa się działania wykorzystującetreści w rozmaitej postaci, począwszy od tekstów, przez materiały audiowizualne, prezentacje, a na zdjęciach, infografikach i wykresach kończąc. Kojarzony jest głównie z przestrzenią internetową, lecz i poza niątę strategię się stosuje.
Natomiast w erze powszechnego dostępu do sieci tę odmianę marketingu utożsamia się przeważnie jako tworzenie treści na strony www. Poprzez zawartość witryny wpływa się na jej widoczność w wyszukiwarkach i na odbiorców, dostarczając im informacji oraz zachęcając do podjęcia akcji. Treści służą też kreowaniu wizerunku przedsiębiorstwa lub marki.
Content marketing jest odpowiedzią na trendy w użytkowaniu środków masowego przekazu. Użytkownicy przenieśli swoją aktywność do sieci. Tutaj poszukują rozwiązań, zapoznają się z opiniami innych, dokonują zakupów. Rzeczywistość wirtualna likwiduje też bariery między nadawcami a odbiorcami, sprawiając, że łatwiej nawiązać kontakt i budować długofalowe więzi. Nie jest to jednostronny przekaz w przeciwieństwie do tradycyjnie rozumianych reklam.
Content marketing a SEO
Zawartość strony determinuje jej pozycję na listach wyszukiwania. Im wyższa pozycja, tym większe szanse, że witryna zostanie zauważona przez przedstawicieli grupy docelowej. A to pierwszy i kluczowy krok, by pozyskać klienta. Co wpływa na miejsce strony w rankingu:
- dobór słów kluczowych
- wartościowy i unikalnycontent
- historia witryny
- linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
- metadane
- formatowanie tekstu, nagłówki
Content marketing jest nierozerwanie powiązany z SEO. Treści najlepiej więc tworzyć w oparciu o zasady optymalizacji strony pod wyszukiwarki. Takie połączenie przełoży się na efekty.
Skuteczność strategii content marketingu – jak sprawdzić?
W uproszczeniu mówiąc, miarą efektywności jest ruch na stronie, co sugeruje, że treści przyciągają odbiorców.
Czynniki pozwalające określić skuteczność działań w sieci:
- ruch organiczny na stronie
- liczba wyświetleń artykułów/ podstron
- liczba unikalnych użytkowników odwiedzających serwis w połączeniu z czasem spędzonym na stronie
- liczebność grupy tworzącej społeczność wokół marki (np. w social mediach)
- pozyskane leady, czyli szanse sprzedażowe
Google Analytics narzędziem wspierającym badanie statystyk strony
Udostępnione przez Google narzędzie jest rozwiązaniem o dużej funkcjonalności, dzięki któremu można zapoznać się ze statystykami witryny. Program generuje raporty opracowane na podstawie danych gromadzonych przez stronę. Zawierają szereg informacji przydatnych z punktu widzenia skuteczności prowadzonych kampanii content marketingowych.
Raporty pokazują: aktywność użytkowników w wybranym okresie, aktywność grupy użytkowników wyodrębnionej na podstawie konkretnej cechy, dane demograficzne odbiorców, źródło ruchu. Ponadto wyniki analizy wskazują, jakie składowe zawartości strony były przez internautów najchętniej odwiedzane. A to tylko ułamek informacji dostarczanych przez narzędzie.