Optymalizacja grafik na stronę internetową – dlaczego warto to robić i na czym to polega?

  • by

To, że grafiki na stronę internetową są ważne i nie warto z nich rezygnować, wie każdy. Nawet u początków internetu strony i blogi oprócz tekstu, zawierały w postach zdjęcia lub grafiki, które służyły przyciągnięciu uwagi czytelników. Pewne elementy pozostały niezmienne. Grafiki są potrzebne, znacznie urozmaicają publikowane treści. W wielu przypadkach zwierają najważniejsze informacje – skrót dla tych, którym się spieszy i nie chcą czytać ściany tekstu na dany temat. Co ważne, mają także wpływ na pozycjonowanie, przekierowują na stronę ruch z wyszukiwarek. Aby grafiki nie pełniły wyłącznie funkcji ozdobników, konieczna jest ich optymalizacja. Dlaczego warto to robić i na czym to polega?

Czym jest optymalizacja grafik na stronę internetową?

Dużo mówi się o optymalizacji stron internetowych, tekstów oraz grafik. Czym jest optymalizacja grafik na stronę internetową? To szereg działań, których celem jest dostosowanie parametrów obrazu tak, by przyczyniały się do pozycjonowania ich w wyszukiwarkach Google. Dobrze wypozycjonowane pliki graficzne mogą latami przynosić korzyści płynące z organicznego wyszukiwania. Co więcej, optymalizacja grafik ma wpływ na szybkość działania strony. Zbyt duże grafiki obciążają serwery, a u odbiorców ładują się dłużej.

Na czym polega proces optymalizacji?

Choć mówi się o procesie optymalizacji, to wcale nie są to działania czasochłonne ani trudne. Zawsze warto je podejmować przed dodaniem na stronę internetową jakiejkolwiek grafiki. Proces optymalizacji grafik na stronę internetową zaczyna się już w momencie ich tworzenia.

Podstawowe parametry

Twórca powinien pamiętać o właściwym rozmiarze obrazu, formacie, a także jego wadze. Z pozoru nieistotne kwestie, a w perspektywie ich widoczności w wyszukiwarkach – bardzo ważne. Jeśli ktoś nie wie, jak właściwie przygotować zdjęcie lub grafikę na stronę, może skorzystać z darmowych narzędzi do kompresji, które nie przyczyniają się do utraty jakości obrazów, co jest częstą obawą.

Nazwa pliku graficznego

Istotna jest również nazwa pliku graficznego. Trzeba zapomnieć o szybkim nazywaniu obrazów „xfśgs.jpg”, bo to nie przyczyni się do optymalizacji. Nazwa musi jak najlepiej odzwierciedlać to, co ukazuje grafika. Jeśli przedstawia zestawienie wiosennych butów, może brzmieć następująco: „buty-na-wiosne.jpg”. Bez polskich znaków diakrytycznych i z rozdzieleniem poszczególnych słów przy pomocy myślników.

Alternatywny opis obrazów

Gdy grafiki są w pełni gotowe, czas na wstawienie ich na stronę. Tutaj również warto dobrze je opisać. Na szczególną uwagę zasługuje atrybut ALT. Alternatywny opis, który jest ważny dla optymalizacji, bo dzięki niemu struktury Google mają ułatwioną pracę – wiedzą, co znajduje się na grafice i właściwie ją przyporządkowują.

Dlaczego warto optymalizować grafiki przeznaczone na stronę internetową?

Obrazy przyciągają wzrok i uwagę. Muszą pojawiać się na stronie. Najistotniejsze są w sklepie internetowym – to dzięki nim klient może dobrze przyjrzeć się zamawianemu towarowi. Poza tym dobrze zoptymalizowane zdjęcia wpływają na widoczność sklepu w wyszukiwarkach internetowych,w tym w Google Grafika oraz Google Zakupy. Im lepsza optymalizacja zdjęć, tym większa szansa na pojawienie się na wysokich pozycjach po wyszukaniu danej frazy przez potencjalnego klienta. Roboty Google są wyczulone na jakość zdjęć, to jeden z czynników, na którego podstawie oceniają jakość całej witryny internetowej. Optymalizacja grafik przeznaczonych na stronę internetową przynosi wiele korzyści – zarówno tych związanych z pozycjonowaniem, jak i jakością i tempem działania strony. Nikt nie lubi sklepów, w których czeka się na załadowanie zdjęć i grafik. Nie ulega wątpliwości, że warto poświęcić czas na właściwe przygotowanie grafik tuż przed ich publikacją. To z pewnością zaowocuje w przyszłości. Klienci będą zadowoleni z ładnych, estetycznych obrazów i szybko działającej strony, a właściciel witryny zauważy wzrost przekierowań z Google Grafika.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *